А)____
____ ____ навкруги
____
____ ____ сніги
____
____ ____ цариця
____
____ ____ ____ лід
___ ___
___ ___ ___ білими
____
____ ____ ____ килими
2. Вправа «Реклама»
Назвати
якомога більше призначень даного предмета (не тільки реальні, а й уявні і
фантастичні).
3. Перелічи усе, що потрібно
зробити, коли готуєшся до дня іменинника (до зустрічі птахів, до дня народження мами і т.д.).
4. Гра «Схожі хвостики»
За
правилами гри учні добирають слова, схожі за звучанням до тих, які запропонував
учитель. Потім можна продовжувати гру самостійно – діти самі називають
початкове слово, а відтак разом шукають подібні до них за звучанням.
Мишка –
кішка, Гришка, книжка, доріжка…
Суниця –
спідниця, синиця, полуниця…
Пташка –
ромашка, комашка, Чебурашка…
Їжачок –
черв’ячок, павучок, бичок…
Рама –
мама…
Слон –
талон…
Дочка –
бочка…
Вода –
біда…
5. Гра «Закінчи рядок»
Цікаве
завдання: дітям потрібно продовжити рядок. Наприклад.
Ко-ко-ко
– ми купили молоко.
ди-ди-ди
– подай-но, доню, води.
Ку-ку-ку
- …
Ма-ма-ма
- …
Мо-мо-мо
- …
Ар-ар-ар
- …
Про зиму
МА-ма-ма скоро вже зима
Те-те-те снігу намете
Ем-ем-ем саночки візьмем
Дем –дем
–дем на гірку підем
Про козу
За-за-за тут прив’язана коза
Жу-жу-жу а я козу відв’яжу
Зі-зі-зі краще сіна дай козі
6. Гра «Доповни прислів’я»
Вода
потекла, весну…(принесла).
Грак на
горі – весна на…(дворі).
Зробив
діло – гуляй …(сміло).
Стук,грюк,аби
з …(рук).
Поспішиш
– людей …(насмішиш).
І сам не
гам, і другому не …(дам).
На язиці
густо, а на ділі…(пусто).
Хто
багато читає, той багато…(знає).
7. Гра «Відгадай загадку»
На
початку уроку керівник залучає дітей до гри, в якій за умовою вони мають
відгадувати загадки так, щоб останнє слово-відгадки збігалося з римою вірша.
Наприклад:
Довгонога,
чорно-біла,
У гніздо
на хату сіла,
Довгим
дзьобом, знай, тукоче,
Ніби
щось сказати хоче.
- Де ж це ти була?
- Далеко.
- Як зовуть тебе?
- …(лелека).
* * *
В небі
хмарка пролітала,
Білий
пух порозсипала.
Він на
землю міцно ліг.
Називають
його …(сніг).
* * *
У вагоні
світло, чисто,
За
вагоном – темнота.
Довго
їдемо ми містом,
Раптом
потяг виліта
З
підземелля на Дніпро –
Гарне в
Києві - …(метро).
8. Гра «Зроби веселинку»
Художниця
Малювала
тигра внучка:
Замість
тигра вийшла…(Жучка).
9. Гра «Дописати 2 рядочки, щоб
вийшли веселі вірші»
Раз
цибуля вийшла з хати,
Хто їй
стрівся, мусив чхати…
(сльози
падали з очей.
Нащо
вітамін оцей)
Їв
лелека
Кашу з
глека…
Джміль
ромашці щось на вухо
Прошептав
і полетів…
Йшла
синичка до кринички,
10. Вгадай за порівнянням
Це один
із варіантів «Гри у порівняння». Кожен охочий задумує будь-який предмет і
знаходить для нього порівняння(3-5). На заняттях діти мають за цими
порівняннями вгадати задуманий предмет і обов’язково виділити найкраще
порівняння. У подальшому гру можна ускладнювати вимогами щодо форми викладення:
хай порівняння звучать у формі загадки.
11. Хто найцікавіше порівнює
Діти
приносять на заняття найрізноманітніші предмети (перо, ялинкову шишку, гілочку
тощо). Кожен придумує кілька порівнянь, які колективно оцінюються. Влучні і
найкращі порівняння заносяться до «Зошита відкриттів», тобто кожна творчо
виконана справа, що є неординарним відкриттям. Проведення цієї гри вимагає від
педагога великого такту: гра не повинна перетворюватися на конкурс, не
ставляться й оцінки.
12. Будуємо ланцюжок
Після
того, як діти навчилися вловлювати характер зв’язку і добудовувати пари за
поданою моделлю, можна перейти до цієї захоплюючої гри. Граємо в неї так.
Сідаємо
у коло. Хто-небудь називає будь-який предмет. Сусід зліва повинен назвати
інший, що якимось чином пов’язаний із попереднім. Наступний учасник називає
новий предмет, який пов’язаний із попереднім.
Наприклад:
Телевізор
– антена – зображення – художник – пензлик - …
У цій
грі потрібно не забувати заохочувати кожний неординарний, але чіткий і цікавий
хід.
Окрім
зв’язків за суміжністю (в тому числі: ціле – частина), за схожістю і
контрастом, у цій грі можуть бути використані зв’язки слів за звучанням (рими).
Додаткові можливості розкриває в цій грі багатозначність слів.
13. Чим зв’яжеш?
Кожен із
гравців задумує ланцюжок з чотирьох або трьох слів, пов’язаних між собою
непередбаченими, але безперечними зв’язками. Учасникам називають лише перше і
останнє слово, за якими треба відновити ланцюжок або придумати свій.
Наприклад:
скріпка - … - дзвоник; приймач - …- жираф.
Можливі
варіанти розв’язання таких зв’язків:
Скріпка
– зошит – урок – дзвоник; приймач – радіопередача – жираф.
14. Десять прикладів
Навмання
беруть слово (спочатку іменник, а потім можна й інші частини мови) із
будь-якого тексту. Кожен намагається якомога швидше знайти десять випадків
можливого використання і вживання цього слова.
15. Гра «Луна» римування рядків
Сонечко
– віконечко,
Жити –
радіти
Калина –
дівчина, картина …
Діти –
квіти, уміти, …
Коса –
роса
Сім′я – ім′я
Сніжок –
пушок, пиріжок …
16. Гра «Будівельник»
Скласти
розрізаний на листівці вірш з виділеними словами для рими.
А без
|
пісні
|
не
буває
|
сонця,
|
А без
|
сонця
|
не
буває
|
цвіту,
|
Хто
|
забуде
|
материну
|
пісню,
|
Той
|
сліпий
|
блукатиме
|
по світу.
|
17. Гра «Перестав слова»
Дитини, є, у, кожної;
єдина, матінка;
та,
що, нас, і, дбає, любить;
розуму,
навчає.
|
Дитини, є, у, кожної;
сиротини, навіть;
мати,
солов’їна, наша;
Рідна,
Україна.
|
Федько, голова,
розумна;
робить, все, а, недбало;
зуби, крізь, він, слова, цідить;
говорить, попало,
як.
|
18. Гра «Нісенітниця»
Чобітки
печуться в пічці,
Пиріжки
пірнають в річці,
Мишка
кошеня піймала.
В небі
рибка заспівала.
В полі
бджоли зацвіли,
Ніжно
вишні загули,
Півень
вранці занявчав,
Порося
сказало «гав»
Вирвались
дива на волю,
Бо
канікули у школі.
Геть усе
усе на світі
Переплутав
хлопчик Вітя.
Каже: -
діти вчаться в полі,
А
комбайн працює в школі.
Лікар
булки випікає,
Пекар
хворих оглядає,
Комбайнер
вірші складає,
А поет
врожай збирає.
Всіх
людей стрижуть в лікарні,
А
лікують в перукарні.
Ми
книжки берем в аптеці,
Ліки – у
бібліотеці.
От який
Вітьок дивак!
Ти ж бо
знаєш - це не так!
Діти
звісно вчаться в ….
А
комбайн працює в …
Ми
лікуємось в …
Стрижемось
у ….
Ліки
беремо в …
А книжки
в … .
Гарбузи
їдять малину,
Малюки
ростуть під тином,
Жабеня
летить в ракеті,
Космонавт
спить в очереті.
Грак в
пустелі заревів,
Крилатий
лев гніздечко звив,
Тесляр
сяє в небесах,
Місяць
ремонтує дах.
Цей поет
справжній дивак!
Написав
він все не так!
Швидко
виправте цей жах –
Все
розставте по місцях!
Волосся батько заплітає,
А Юля цвяхи забиває,
Юрасик посудом гримить,
Маруся в люльці мирно спить.
19. Гра «Хлопчик- шкода»
(вилучи
зайвий рядок)
Я вибіг
вранці на поріг
Й
побачив всюди білий сніг,
Побачив
кремовий пиріг.
Як довго
я чекав на нього:
Санчата
ж просяться в дорогу.
Нас в
школі вчителі навчають:
Молодші
старших поважають,
А
старших менші ображають.
Скоріше
нам би підростать,
Щоб нас
могли теж поважать,
Щоб ми
могли теж ображать.
20. Гра «Творець»
… сонечко усміхнулось
сонечко
… …
віконечко. у моє віконечко.
… ….
спати
«Годі, - каже, - спати.
… … вставати час уже вставати!»
… малята Поспішають до
школи малята,
… багато Щоб навчити, пізнати багато,
… радіти Будуть
мріяти, будуть радіти,
21. Гра «Гарні почуття»
Протягом
1 хвилини потрібно записати якомога більше слів, що окреслять гарні почуття.
22. Гра «Компліменти»
Потрібно
за 1-2 хвилини написати на аркуші якомога більше компліментів і подарувати
аркуш сусідові по парті.
23. Деформовані оповідання:
Вадим,
піймати, щука, велика. Наступати, літо. Закинути, вудочка, і, чекати. Надворі,
сонечко, світити. Вадим, рибалка, тато, і, піти, на.
24. Виростимо речення:
Оленка
співає.
Оленка
співає пісеньку.
Оленка
співає веселу пісеньку.
Оленка
співає веселу пісеньку про друзів.
Оленка
співає веселу пісеньку про вірних друзів.
Оленка
співає веселу пісеньку про вірних друзів – мишенят.
25.Доповни пояснення слів:
Аптекар
– це той, хто …
Маляр –
це той хто …
Визволитель
– це той хто …
Вчитель
– це той хто …
Лікар –
це той хто …
Кривдник
– це той хто …
26. Поясни:
Дощ,
коли з неба падають краплі води.
Льодохід
- коли …
Сніг - …
Землетрус
- …
Листопад
- …
27. Допиши речення за зразком:
Кажан –
це літаючий звір, поїдає шкідливих кома, спить, повисши вниз головою.
Заєць -
…
28. Утвори від поданих
словосполучень пестливі слова:
Біла
хата – біленька хатка, білесенька хатинка.
Темна
ніч - …
Ясне
сонце - …
Теплий
промінь - ….
Дрібний
дощ - …
Гарна
квітка - …
29.Гра «Дзеркальне речення»
Бабуся
окдивш еж′яв икчивакур.
Мороз
єюлам на інків ирозу.
30. Відшукай слова
Дається набір букв з якими потрібно скласти як найбільше слів.
Немає коментарів:
Дописати коментар