Інтерактивні вправи

 

   

               Мовні вправи

дослідницького спрямування:

-                      бачити проблему;

-                      висувати гіпотези;

-                      ставити запитання;

-                      класифікувати об’єкти/поняття;

-                      спостерігати;

давати визначення поняття

Зразок  мовної вправи для формування вміння бачити проблему

Вправа «Оціни ситуацію»

1.              Прочитай текст.

Молодші школярі захопилися комп’ютерними іграми. Кожного дня вони із задоволенням грають у них.

Діти активно обмінюються дисками, постійно розповідають одне одному про свої успіхи, досягнення в іграх.

 

2.              Поміркуй, як би цю ситуацію оцінили різні люди: батьки дітей, учитель інформатики, шкільний лікар.

3.              Продовж текст, сформулювавши висновок, чи корисно грати в комп’ютерні ігри. Обґрунтуй свої міркування.

Зразок  мовної вправи для формування вміння висувати гіпотези

Вправа «Що сталося б, якби …?»

 1. Поміркуй і дай відповіді на запитання.

Ø     Що сталося б, якби в українській мові зникли голосні звуки?

Ø     Що сталося б, якби зникли приголосні звуки?

2 Дай відповіді на запитання, використовуючи слова «напевно», «можливо».

Зразок  мовної вправи для формування вміння ставити запитання

Вправа «Відгадай запитання»

Педагог дає учневі картки із запитаннями.

-   Скільки голосних звуків в українській мові?

-   Скільки букв на позначення голосних звуків в українській мові?

 

Дитина не читаючи запитання вголос і не показуючи, що написано на картках, відповідає на них:

-   В українській  мові є шість голосних звуків.

-   В українській мові є десять букв на позначення голосних звуків.

1. Поміркуй, які запитання написані на картках.

2. Сформулюй ці запитання.


Зразок  мовної вправи для формування вміння класифікувати об’єкти/поняття

Вправа «Допиши ряди слів»

 1.    Пригадай назви нот і музичних інструментів.

2.    Допиши ряди слів:

До, …

Гітара, …

Зразок  мовної вправи для формування вміння спостерігати

Вправи «Спостережливість»

Педагог демонструє відеоматеріали про синичок двох видів – велику синицю і московку.

1.    Роздивися і порівняй два види синичок за поданими запитаннями.

-   Чи однакового розміру птахи?

-   Чи однакове у них зображення?

-   Однакове чи різне оперення мають ці  синички?

-   Чи однаково вони співають?

2.    Поміркуй, яі ще запитання допоможуть дізнатися щось нове про цих синичок.

3.    Розкажи, чим схожі й чим відрізняються синички одна від одної?

Зразок  мовної вправи для формування вміння давати визначення поняттям

Вправа «Розрізни поняття»

 1.    Визнач, до якої частини мови належать слова кожної групи. Обґрунтуй свою думку.

Праця, світло, радість, письмо, читання, мовлення, мислення.

Працювати, світити, радіти, писати, читати, розмовляти, мислити.

2.    Назви спільні й відмінні ознаки слів кожної групи.

 Сучасна методика нагромадила багатий арсенал прийомів інтерактивного навчання від найпростіших («Робота в парах», «Ротаційні (змінні) трійки», «Карусель», «Крісло автора», «Мікрофон», «Інтерв'ю», «Вилучи зайве», «Так. Ні»,) до складних («Мозковий штурм», «Мозаїка», «Діаграма Вена», «Аналіз ситуації», «Займи позицію», «Кубування», «Сенкан», «Передбачення», «Акваріум», «Ажурна пилка», «Літературний портрет», «Прес»), «Робота в парах», «Робота в групах», а також імітаційні, рольові ігри, «Два – чотири – всі разом», дискусії, дебати…

     Інтерактивні методи в початковій школі розглядаються як такий спосіб організації навчально-пізнавальної діяльності учнів, що забезпечує засвоєння ними змісту навчання й досягнення цілей навчання при розв'язанні певних завдань.

3 клас. Оксана Вашуленко. Українська мова та читання (частина 2)

Марія Пономаренко «Осінь пензлика взяла»

Інтерактивний прийом «Асоціативний кущ»

Дає можливість учням зосереджуватися на даному об'єкті,  давати чітку коротку характеристику  предмету, дає можливість вільно висловлювати свої думки, розвиває мислення, спонукає учнів проявляти уяву та творчість.

Мета: розвивати логічне мислення, уяву учнів; збагачувати словниковий запас школярів.

Завдання:

1.Уявіть осінь з її барвами та діями.

2. Доберіть слова, які  на вашу думку асоціюються зі  словом «осінь»…

3. Словникова робота. Пояснення слів «палахкотять», «просинь». Введення їх у словосполучення та речення.

3. Прослухайте твір Марії Пономаренко «Осінь пензлика взяла»

Осінь пензлика взяла,
малювати почала,
в білокорої берізки золотила довгі кіски.
Став багряним колір чуба
в мудрого дідуся-дуба.
Дві сестрички, дві осички
стали жовті, мов лисички.
А довкруж, довкруж травиця
тихо-тихо золотиться.
Ось палахкотять калина,
горобина і шипшина.
Не вгаває щедра осінь,
а малює неба просинь.
Ще — тоненькі павутинки,
сірий дощик і хмаринки…
Пензлик біга без упину —
гарна в осені картина.

1.Які ознаки осені зображено у вірші? Доповніть за потреби  «асоціативний кущ».

2. Перекажіть текст. Підберіть прислів'я до тексту.

 

3 клас. Оксана Вашуленко. Українська мова та читання (частина 1). Розділ «Слово. Значення слова»

 Інтерактивний прийом «Мікрофон».
Дає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання, або висловлюючи свою думку чи позицію.

  Найефективніше використовувати прийом «Мікрофон» під час актуалізації опорних знань, перевірки домашнього завдання, підсумку уроку, рефлексії.

Мета: Узагальнити і закріпити знання учнів з теми «Слово»;  розвивати зв'язне мовлення учнів; збагачувати словниковий запас; вчити чітко відповідати на запитання.

Завдання:

-         Які слова відносяться до однозначних?

-         Наприклад.

-         Які слова відносяться до багатозначних?

-         Наприклад.

-         Як відрізнити, коли слово вжито у прямому значенні, а коли - у переносному?

-         Які слова називають синонімами?

-         Наприклад.

-         Які слова називають антонімами?

-         Наприклад.

-         Яка роль мовлення?

Висновок: Слова складають наше мовлення. Ми використовуємо при цьому багатозначні слова, синоніми, антоніми, Слова в переносному значенні. Це робить наше мовлення…

           3 клас. Оксана Вашуленко. Українська мова та читання (частина 1).

                              Тема «Складання плану тексту»

      Інтерактивний прийом «Крісло автора».
Цей прийом дає можливість кожному учневі записати свої думки на певну тему, не дотримуючись правил правопису.

Під час використання цього прийому учні мають бути впевнені у своєму праві вільно висловлювати власні думки та шанобливому ставленні присутніх до того, що вони озвучують.

Мета: вчити учнів складати власні висловлювання, представляти їх слухачам; розвивати мовлення, дикцію, вміння робити повідомлення.

1.     Прочитайте завдання вправи 3, с.27.

2.     Це завершений текст чи уривок?

3.     Придумайте кінцівку.

   Прочитати всьому класу свій твір-мініатюру у «кріслі автора», виставленому посеред класу.

 

                         3 клас. Я досліджую світ. Тема «Яка ціна здоров'я»

   Інтерактивний прийом «Сенкан».
Цей прийом передбачає написання вірша в п’ять рядків, у якому лаконічно описано інформацію і факти на певну тему.
                    

Мета: вчити дітей узагальнювати, робити висновки; розвивати мислення, зв'язне мовлення.

Завдання:

1.Складіть «Сенкан» до слова «здоров'я» за опорною схемою:

− тема (іменник);

− опис (2 прикметники);

− дія (3 дієслова);

− ставлення (речення з 4-х слів, що висловлює ставлення до теми);

− перефразування сутності (синонімічне твердження до першого слова);

Висновок: Добрим і міцним буде здоров'я лоюдини тоді, коли ми  будемо дбати про нього.

 

3 клас. Оксана Вашуленко. Українська мова та читання (частина 2). Олександр Копиленко «Найвеселіший місяць»

Інтерактивний прийом «Передбачення»

Мета: стимулювати пізнавальний інтерес до читання тексту, спонукати здогадатись, про що будемо читати, щоб скеровувати під час читання активність учнів на пошуки аргументів, що підтвердять висловлену думку, розвивати мовлення.

Передбачення за назвою тексту та малюнком.

1.     Знайдіть на сторінці 111 текст «Найвеселіший місяць»

- Як ви вважаєте, про який місяць говоритиметься у тексті?

      2. Перегорніть сторінку і роздивіться малюнок до цього тексту.

- Що саме про нього говоритиме автор?

       3. Послухайте текст Олександра Копиленка «Найвеселіший місяць».

Чи справдяться ваші передбачення.

1.     Перекажіть текст.

     Оксана Вашуленко, Підручник «Українська мова та читання» (частина 2),

    3 клас, Розділ «У міста і села прийшла зима весела»

    Мовна вправа на формування вміння бачити проблему

Вправа «Оціни ситуацію»

1.     Прочитай текст. Ірина Жиленко  «Снігова баба». 

У вечір, синій од морозу,

Щеня скавчало на порозі.

Малого вигнали із дому,

Хоч і не винен був ні в чому.

Щеня скавчить, і замерза

На сніжній мордочці сльоза.

А жінка та, що це зробила,

Спокійно двері зачинила.

Про песика забувши вмить,

У крісло сіла каву пить.

А він скавчить, і замерза

На сніжній мордочці сльоза.

Так страшно песику, так тяжко!

Бо ні людини, ані пташки,

І лиш в куточку, там, де дрова,

Стояла баба загадкова.

Щеня до неї підійшло

І притулилось, і лягло.

А сніжна баба стрепенулась,

Глибоко й жалісно зітхнула:

— Я ж тільки баба снігова.

Чом я не тепла, не жива?

І плаче баба у дворі,

Що нічим песика зігріть.

І раптом тепло так і тихо

Забилось серце в купі снігу.

І стала баба снігова —

Не снігова вже, а жива!

І загорнула у кожух

Чотири лапки, двійко вух,

Замерзлий ніс, тремтячий хвіст

І оченята, повні сліз.

І песик втішено зітхнув,

Клубком згорнувся і заснув.

В ту ж мить недобра господиня

Себе відчула якось дивно.

Немовби вся вона — не та

І замість серця — пустота.

І от в кімнаті (ну й дива!)

Стоїть з морквяним носом

Не жінка — баба снігова,

Холодна й безголоса.

І це не казка, зовсім ні.

Це просто — новорічна ніч.

А в новорічну ніч завжди,

Ох, сто пригод і двісті див.

2. Поміркуй, як би цю ситуацію оцінили батьки, шкільний лікар, психолог.

3. Які рядки здалися тобі найсумнішими, а які тебе порадували?

4.  Як люди повинні ставитися до тварин?

5. Перекажи текст від імені песика.

 

     Микола Вашуленко, Підручник «Українська мова та читання» (частина 1),       

            3 клас, Розділ «Текст»

     Мовна вправа на формування вміння висувати гіпотези

Вправа «Що сталося б, якби…?»

1.Прочитай. Утвори текст.

Навколо них клопочуться метушливі мурашки. Для них попелиця те саме, що корова для людини. Підбіжить мурашка, полоскоче вусикам неначе подоїть. Попелиця й випустить краплинку солодкого соку. Злиже мурашка свої ласощі й ну іншу лоскотати.

      На тоненькій гілочці верби дружно сидять попелиці. Запустили свої хоботки під кору – вербовий сік смокчуть.

      Так попелиці мурашок годують.

 

3.     Поміркуй.

Що сталося б, якби зникли мурахи?

Що сталося б. якби зникла попелиця»?

Під час відповіді використовуй слова «припустимо», «якщо»,  «то можливо».

  

Микола Вашуленко, Підручник «Українська мова та читання» (частина 1),

3       клас, Тема «Види речень за метою висловлювання та інтонацією»

 

Мовна вправа на формування вміння ставити запитання

Вправа «Відгадай запитання»

1.     Прочитай речення. Яке воно за метою висловлювання?

Пожовкле листя тихо опадає на землю.

2.     Побудуйте  і запишіть питальні речення, які стосувалися б різних слів цього речення. Усно дайте на них відповідь.

Яким було запитання?

  

Микола Вашуленко, Підручник «Українська мова та читання» (частина 1),

3 клас, Тема «Близькі за значенням  - синоніми»

 Мовна вправа на формування вміння класифікувати об'єкти

  Вправа «Згрупуй»

Згрупуйте і випишіть у два рядки слова-синоніми.

Рідний край, діти, учні, Батьківщина, Вітчизна, учениця, школярі, Україна, дітвора, школярики, наша країна.

 

 Оксана Вашуленко, Підручник «Українська мова та читання» (частина 2), 3 клас, Розділ «Чарівний світ казки»

 Мовна вправа на формування вміння спостерігати

Вправа «Що змінилося?»

1.Прочитай текст. Марина Павленко  «Хатка для  Нехайка»

     Софійка вже величенька, і мама навіть доручає їй прибирати в хаті.
     Дівчинка ніби й старається, та надовго її не стає. Там ганчіркою шурнула, тут віником змахнула — вже наче й зморилась, і чи то ноги тремтять, чи то голова поболює... Сяк-так зі стелі павутину зняла, а до кутків руки не доходять. Як-небудь замете сміття під припічок, а винести вже й не винесе — така стомлена. Ото ще дещо на совок збере, а решту —, під шафу. Хто там помітить?
Мама й справді по закапелках не
заглядає.  Знай, нахвалює доньку:  помічниця росте.
А Софійка — рада.
      Так вона й привчилася: віником шур-шур — та в куточок під шафу. Одного разу теж отак  підмела. Раптом із-під шафи горошинка викотилась. Дівчинка хотіла  її підмести, але та сама назад під шафу поторохтіла і заспівала:

                                      - Перинка з павутинок!
                                       Подушка з порошинок!

    - Ой, мабуть, я перевтомилася, - подумала дівчинка та й побігла відпочивати.
    Минає день-другий. Знову не встигла домести до порога, як із-під шафи – цілий горішок! Тільки націлилась віничком, а горішок назад покотився!
                                        - Перинка з павутинок!
                                        Подушка з порошинок!-
                                        почулося дівчинці.
     — Ой, це я знову переморилась, бо знову привиджується!
     Кілька днів Софійка не бралася за віник,  відпочивала. А потім знову заходилася порядкувати.  Раптом з-під шафи  викочується щось — завбільшки з яблуко і пританцьовує:
                                             -Перинка з павутинок!
                                             
Подушка з порошинок!
                                              Під шафою оселя,
                                              Живу собі веселий!
    І вже добре бачить Софійка, що то не яблуко, а маленький та кругленький чоловічок! Та такий нечупара! Одяг брудний і сам замурзаний. Уже мав під шафу шаснути, Софійка вхопила його:
— Ти хто?
—Нехайко! — веселенько блимнув оченятами.
— Що ти робиш у мене під шафою?
— Не в тебе, а в себе! У мене під шафою хата!
А де ти взявся? — дивувалась дівчинка.
—З порошинки! Якщо
її довго не чіпати, сміттячком зверху вкутати,  то й народжується хлопчик-нехайко. А скоро ще й братиків матиму!
— Бра-а-атиків?! — аж похолола дівчинка.
— Не рада? Але
ж це ти нас розвела!— обурено пирхнув Нехайко і вмовк.
— А.
що ти їси? — спитала дівчинка.
— Усе, що зі столу падає
. Та найбільше люблю сміттячко й пилюку.
   Подивувалася таким словам Софійка. Спробувала погратися з Нехайком — не сподобалося.  Лиш ворухнеться — пилюга з нього так і сиплеться! Нехай краще сидить під шафою і носа свого не показує.  І побігла на вулицю – там цікавіще.
    Наступного ранку Софійка взялася за віник. Кругом позамітала. А під шафою... Ох, нащо його так надриватися! Нехай уже колись!
    Тут виглянув Нехайко.:

                                      Мій будинок на сухому,
                                      славно жити мені в ньому!
                                         Маю сміття й на обід —
                                        проживу до сотні літ! —
      — Ет, нехай! — махнула рукою дівчинка й побігла до подружок.
      Десь за тиждень дівчинка узяла віника, домела до шафи, а з-під неї Нехайко:
                                         Сміттячком щодня вечеряю —
                                         он яке у мене черево!
                                         Ой, не виберуся з хати,
                                         бо зробилась тіснувата!
     Нехайко, виявляється, застряг. Висуває то голову, то ноги, а вилізти ніяк не вилізе!
Софійка щосили потягнула його за брудний комірець і таки врятувала.
     — Ух, спасибі! —сказав чоловічок, уже схожий на кавунчик. — Негайно ж переселяюся під ліжко! Братику, перебирайся в мою оселю! — устромивши замурзані пальці до рота, свиснув комусь на верхню полицю.
    І з усіх запилених, заснованих павутиною шпаринок почали  викочуватися хлопчики-горошинки.
Лише тепер зрозуміла дівчинка, що накоїла. Ще, гляди, її з мамою нехайки з хати виживуть!
  
Відтоді, що б не робила — завжди робила на совість і до кінця. Ніколи вже не казала: “Нехай собі...”
Чист
о в хаті. Мама доньку хвалить не нахвалиться.

-         Хто поселився під шафою.?

-         Що цьому сприяло?

-         Яким ставав Нехайко?

-         Як змінилася дівчинка?

-         Підбери прислів’я до тексту.

 

 Микола Вашуленко, Підручник «Українська мова та читання» (частина 1),

3 клас, Тема «Види речень за метою висловлювання та інтонацією»

 

Мовна вправа на формування вміння давати визначення поняттям

Вправа «Розрізни поняття»

1.     1. Прочитай прислів’я. Випиши іменники за групами: (істоти, неістоти)

   Тільки в ріднім краї солов'ї співають. Кожному мила своя сторона. За морем тепліше, а вдома миліше. Кожна пташка свою пісню співає, кожна пташка своє гніздо має. Бережи рідну землю, як матір, то й діти тебе поважатимуть.

 1.     Назви спільні і відмінні ознаки слів кожної групи.

Робота в малих групах»

Робота в малих групах дає змогу набути навичок спілкування та співпраці. Після того, як вчитель об’єднав дітей у малі групи і вони отримали завдання, група за короткий час повинна виконати завдання та представити результати роботи своєї групи.

1. Назвіть слова, в яких звуків більше, ніж букв.

Майка галявина

Мілина маяк

Читаю в’є

Їхав ящик

2. Назвіть слова, що мають два склади.

Учень луснув одяг

Грак квітень міцний

Заєць нова малина

3.Назвіть слова з наголосом на першому складі.

Мороз ромашка

Зима конвалія

Вітер тюльпан

Квіти троянда

4.Визначіть кількість речень у тексті.

Наша школа гарна біля школи є великий спортивний майданчик тут хлопці грають у футбол клас наш теж затишний хлоп’ята слідкують за порядком.

А)3; б)5; в)4; г)6.

«Робота в парах»

Тема «Споріднені слова»

Знайдіть групу споріднених слів:

Сніговий сніг снігу

Хуртовина сніговій снігом

Метелиця сніговий снігів

Заметіль сніжок снігам

Завірюха сніжинка у снігах

Віхола засніжило снігами

На уроках читання Олійник Т.А. пропонує застосовувати наступні методи:

«Мозковий штурм»

Це – ефективний метод колективного обговорення, пошук рішень, що спонукає учасників виявляти свою уяву та творчість, який досягається шляхом вільного вираження думок всіх учасників і допомагає знаходити кілька рішень із конкретної теми.

Оголошується проблема, яку треба розв’язати. Всі учні беруть участь у її обговоренні шляхом колективного обдумування – «мозкового штурму».

Тема. О. Буцень «Чи є зима?»

Вчитель: - Діти, за допомогою «Мозкового штурму» давайте з’ясуємо, звідки до людини приходять знання.

(Учні дають відповіді, вчитель на дошці записує відповіді у променеву таблицю – «сонечко»:

Знання – природа, дорослі, телебачення, вчитель, школа, бібліотека.)

«Робота в групах»

Вчитель: - Зараз ваше завдання в групах: обговорити і записати на аркушах «ЗА і ПРОТИ», що гарного і що поганого приносить нам зима.

Наприклад: ЗА ПРОТИ

Катання на санчатах Мороз

Подарунки Хуртовини

Новий рік Ожеледиця

Гра в сніжки Похмура погода

«Робота в парах»

Учні за кожною партою отримують картку, на якій потрібно з’єднати прізвище автора з назвою казки, яка йому належить:

О. Буцень «Зайчаткова казочка»

Ю. Ярмиш « Як Лиска голосок собі кувала»

Л. Костенко « Безконечні казочки»

В. Камінчук « «Вовк і козлята

М. Трублаїні « «Лисичка і Журавель»

М. Підгірянка « «Бузиновий цар»

Н. Забіла « Чи є зима?»

І. Франко «Про дівчинку Наталочку і сріблясту рибку»

Вчитель Передерій Т.В. пропонує роботу в групах організувати наступним чином:

Тема. Літературні казки. Анатолій Дімаров «Для чого людині серце».

Робота в групах (творча).

І група. Що б могло статися, якби чоловічок не забув добре серце?

ІІ група. Про що міг попередити лікар свого пацієнта в той момент, коли він витирав добре серце?

ІІІ група. Чому чоловічку в момент смерті було жаль одноплемінників?

На уроках з предмета «Я і Україна» можна використовувати ті ж методи, що і на вищезазначених.

Вчитель Руденко Т.П. пропонує наступні:

«Робота в малих групах»

Тема: «Знаймо і шануймо символи свого краю».

Клас поділено на групи. Кожна група готує розповідь про один із символів. Відводиться певний час. По закінченню часу «спікери» груп доповідають про виконану роботу. У разі потреби учні доповнюють відповіді.

«Мозковий штурм».

Тема: « Україна – рідний край».

Вчитель:- Україна. Що означає це слово для вас, діти?

Відповіді дітей: рідна домівка, спадщина, стежина, мої батьки, друзі, найулюбленіше містечко, де ти народився.

Всі думки записуються на дошці. Узагальнення відповідей.

Метод «Прес»

Метод навчає дітей виробляти й формулювати аргументи, висловлювати думки з дискусійного питання у виразній і стильній формі, переконуючи інших. ( «Я вважаю, що …», «Тому, що ….», «Наприклад …», «Таким чином …»).

Тема: «Природа жива і нежива».

Вчитель: - Чи правильне твердження «Людина – частина живої природи?»

Учень: - Я вважаю, що людина є частиною живої природи, тому що людина народжується, росте, розвивається, дає потомство і помирає. Таким чином, маючи всі ознаки живих організмів, ми впевнено можемо сказати: людина-частина живої природи.

«Рольова гра»

Мета розігрування ситуації в ролях – визначити власне ставлення до конкретної ситуації, набути досвіду поведінки в подібній ситуації шляхом гри, виконання ролі, яка є близькою до реальної життєвої ситуації. Вона допомагає навчитися через досвід та почуття. Рольова гра імітує реальність шляхом «проживання ситуації в певній ролі» та надає можливість діяти, як насправді. Ви можете поводитись і розігрувати свою роль, моделюючи свою реальну поведінку.

Тема «Правила гостинності».

Серед дітей обираються: іменинниця, її сім’я, гості та експертна комісія. Експертна комісія слідкує за правильністю сервірування столу, правилами подачі страв, поведінкою гостей за столом. В кінці розіграної ситуації члени експертної комісії висловлюють свої зауваження та побажання.

На уроках з основ здоров’я вчитель Руденко Т.П. вважає доцільним використання наступних методів:

«Два – чотири – всі разом»

Ще один варіант кооперативного навчання, що є похідним від парної роботи, ефективний для розвитку навичок спілкування в групі, вмінь переконувати та вести дискусію.

Тема «Безпека вдома».

Вчитель: - Які небезпечні ситуації можуть виникнути вдома?

Учні обговорюють життєві ситуації в парі, потім об’єднуються в групи, доповнюючи відповіді учнів, а потім обговорення ситуацій класом. Робиться висновок.









Немає коментарів:

Дописати коментар