Мова наша солов'їна


                 

Вправи та ігри для розвитку мовлення



1. Гра «Склади вірш»
А)____ ____ ____ навкруги
____ ____ ____ сніги
____ ____ ____ цариця
____ ____ ____ ____ білолиця


 Б)____ ____ ____ ____ слід
____ ____ ____ ____ лід
___ ___ ___ ___ ___ білими
____ ____ ____ ____ килими        


      
2. Вправа «Реклама»
Назвати якомога більше призначень даного предмета (не тільки реальні, а й уявні і фантастичні).

3. Перелічи усе, що потрібно зробити, коли готуєшся до дня іменинника (до зустрічі птахів, до дня народження мами і т.д.).

4. Гра «Схожі хвостики»
За правилами гри учні добирають слова, схожі за звучанням до тих, які запропонував учитель. Потім можна продовжувати гру самостійно – діти самі називають початкове слово, а відтак разом шукають подібні до них за звучанням.
Мишка – кішка, Гришка, книжка, доріжка…
Суниця – спідниця, синиця, полуниця…
Пташка – ромашка, комашка, Чебурашка…
Їжачок – черв’ячок, павучок, бичок…
Рама – мама…
Слон – талон…
Дочка – бочка…
Вода – біда…

5. Гра «Закінчи рядок»
Цікаве завдання: дітям потрібно продовжити рядок. Наприклад.
Ко-ко-ко – ми купили молоко.
ди-ди-ди – подай-но, доню, води.
Ку-ку-ку - …
Ма-ма-ма - …
Мо-мо-мо - …
Ар-ар-ар - …
Про зиму
МА-ма-ма   скоро вже зима
Те-те-те       снігу намете
Ем-ем-ем    саночки візьмем
Дем –дем –дем   на гірку підем
Про козу
За-за-за           тут прив’язана коза
Жу-жу-жу       а я козу відв’яжу
Зі-зі-зі              краще сіна дай козі
Си-си-си         ще й водички принеси.



6. Гра «Доповни прислів’я»
Вода потекла, весну…(принесла).
Грак на горі – весна на…(дворі).
Зробив діло – гуляй …(сміло).
Стук,грюк,аби з …(рук).
Поспішиш – людей …(насмішиш).
І сам не гам, і другому не …(дам).
На язиці густо, а на ділі…(пусто).
Хто багато читає, той багато…(знає).

7. Гра «Відгадай загадку»
На початку уроку керівник залучає дітей до гри, в якій за умовою вони мають відгадувати загадки так, щоб останнє слово-відгадки збігалося з римою вірша.
Наприклад:
Довгонога, чорно-біла,
У гніздо на хату сіла,
Довгим дзьобом, знай, тукоче,
Ніби щось сказати хоче.
-          Де ж це ти була?
-          Далеко.
-          Як зовуть тебе?
-          …(лелека).
* * *
В небі хмарка пролітала,
Білий пух порозсипала.
Він на землю міцно ліг.
Називають його …(сніг).
* * *
У вагоні світло, чисто,
За вагоном – темнота.
Довго їдемо ми містом,
Раптом потяг виліта
З підземелля на Дніпро –
Гарне в Києві - …(метро).

8. Гра «Зроби веселинку»
Художниця
Малювала тигра внучка:
Замість тигра вийшла…(Жучка).

9. Гра «Дописати 2 рядочки, щоб вийшли веселі вірші»
Раз цибуля вийшла з хати,
Хто їй стрівся, мусив чхати…
(сльози падали з очей.
Нащо вітамін оцей)

Їв лелека
Кашу з глека…

Джміль ромашці щось на вухо
Прошептав і полетів…

Йшла синичка до кринички,
Загубила черевички…


10. Вгадай за порівнянням
Це один із варіантів «Гри у порівняння». Кожен охочий задумує будь-який предмет і знаходить для нього порівняння(3-5). На заняттях діти мають за цими порівняннями вгадати задуманий предмет і обов’язково виділити найкраще порівняння. У подальшому гру можна ускладнювати вимогами щодо форми викладення: хай порівняння звучать у формі загадки.

11. Хто найцікавіше порівнює
Діти приносять на заняття найрізноманітніші предмети (перо, ялинкову шишку, гілочку тощо). Кожен придумує кілька порівнянь, які колективно оцінюються. Влучні і найкращі порівняння заносяться до «Зошита відкриттів», тобто кожна творчо виконана справа, що є неординарним відкриттям. Проведення цієї гри вимагає від педагога великого такту: гра не повинна перетворюватися на конкурс, не ставляться й оцінки.

12. Будуємо ланцюжок
Після того, як діти навчилися вловлювати характер зв’язку і добудовувати пари за поданою моделлю, можна перейти до цієї захоплюючої гри. Граємо в неї так.
Сідаємо у коло. Хто-небудь називає будь-який предмет. Сусід зліва повинен назвати інший, що якимось чином пов’язаний із попереднім. Наступний учасник називає новий предмет, який пов’язаний із попереднім.
Наприклад:
Телевізор – антена – зображення – художник – пензлик - …
У цій грі потрібно не забувати заохочувати кожний неординарний, але чіткий і цікавий хід.
Окрім зв’язків за суміжністю (в тому числі: ціле – частина), за схожістю і контрастом, у цій грі можуть бути використані зв’язки слів за звучанням (рими). Додаткові можливості розкриває в цій грі багатозначність слів.

13. Чим зв’яжеш?
Кожен із гравців задумує ланцюжок з чотирьох або трьох слів, пов’язаних між собою непередбаченими, але безперечними зв’язками. Учасникам називають лише перше і останнє слово, за якими треба відновити ланцюжок або придумати свій.
Наприклад: скріпка - … - дзвоник; приймач - …- жираф.
Можливі варіанти розв’язання таких зв’язків:
Скріпка – зошит – урок – дзвоник; приймач – радіопередача – жираф.

14. Десять прикладів
Навмання беруть слово (спочатку іменник, а потім можна й інші частини мови) із будь-якого тексту. Кожен намагається якомога швидше знайти десять випадків можливого використання і вживання цього слова.

15. Гра «Луна» римування рядків
Сонечко – віконечко,
Жити – радіти
Калина – дівчина, картина …
Діти – квіти, уміти, …
Коса – роса
Сімя – імя
Сніжок – пушок, пиріжок …
Хмаринка, росинка, краплинка, сніжинки

16. Гра «Будівельник»
Скласти розрізаний на листівці вірш з виділеними словами для рими.
А без
пісні
не буває
сонця,
А без
сонця
не буває
цвіту,
Хто
забуде
материну
пісню,
Той
сліпий
блукатиме
по світу.

17. Гра «Перестав слова»

Дитини, є, у, кожної;
єдина, матінка;
та, що, нас, і, дбає, любить;
розуму, навчає.
Дитини, є, у, кожної;
сиротини, навіть;
мати, солов’їна, наша;
Рідна, Україна.
Федько, голова, розумна;
робить, все, а, недбало;
зуби, крізь, він, слова, цідить;
говорить, попало, як.


18. Гра «Нісенітниця»
Чобітки печуться в пічці,
Пиріжки пірнають в річці,
Мишка кошеня піймала.
В небі рибка заспівала.
В полі бджоли зацвіли,
Ніжно вишні загули,
Півень вранці занявчав,
Порося сказало «гав»
Вирвались дива на волю,
Бо канікули у школі.

Геть усе усе на світі
Переплутав хлопчик Вітя.
Каже: - діти вчаться в полі,
А комбайн працює в школі.
Лікар булки випікає,
Пекар хворих оглядає,
Комбайнер вірші складає,
А поет врожай збирає.
Всіх людей стрижуть в лікарні,
А лікують в перукарні.
Ми книжки берем в аптеці,
Ліки – у бібліотеці.
От який Вітьок дивак!
Ти ж бо знаєш - це не так!
Діти звісно вчаться в ….
А комбайн працює в …
Ми лікуємось в …
Стрижемось у ….
Ліки беремо в …
А книжки в … .

Гарбузи їдять малину,
Малюки ростуть під тином,
Жабеня летить в ракеті,
Космонавт спить в очереті.
Грак в пустелі заревів,
Крилатий лев гніздечко звив,
Тесляр сяє в небесах,
Місяць ремонтує дах.
Цей поет справжній дивак!
Написав він все не так!
Швидко виправте цей жах –
Все розставте по місцях!
Волосся батько заплітає,
А Юля цвяхи забиває,
Юрасик посудом гримить,
Маруся в люльці мирно спить.

19. Гра «Хлопчик- шкода»
(вилучи зайвий рядок)
Я вибіг вранці на поріг
Й побачив всюди білий сніг,
Побачив кремовий пиріг.
Як довго я чекав на нього:
Санчата ж просяться в дорогу.
Нас в школі вчителі навчають:
Молодші старших поважають,
А старших менші ображають.
Скоріше нам би підростать,
Щоб нас могли теж поважать,
Щоб ми могли теж ображать.

20. Гра «Творець»
…  сонечко                                усміхнулось сонечко
…  …  віконечко.                      у моє віконечко.
…  ….  спати                              «Годі, - каже, - спати.
…   … вставати                          час уже вставати!»

…  малята                                 Поспішають до школи малята,
…  багато                                  Щоб навчити, пізнати багато,
…  радіти                                  Будуть мріяти, будуть радіти,
…  любити                                Будуть рідну Вкраїну любити.


21. Гра «Гарні почуття»
Протягом 1 хвилини потрібно записати якомога більше слів, що окреслять гарні почуття.
22. Гра «Компліменти»
Потрібно за 1-2 хвилини написати на аркуші якомога більше компліментів і подарувати аркуш сусідові по парті.

23. Деформовані оповідання:
Вадим, піймати, щука, велика. Наступати, літо. Закинути, вудочка, і, чекати. Надворі, сонечко, світити. Вадим, рибалка, тато, і, піти, на.

24. Виростимо речення:
Оленка співає.
Оленка співає пісеньку.
Оленка співає веселу пісеньку.
Оленка співає веселу пісеньку про друзів.
Оленка співає веселу пісеньку про вірних друзів.
Оленка співає веселу пісеньку про вірних друзів – мишенят.

25.Доповни пояснення слів:
Аптекар – це той, хто …
Маляр – це той хто …
Визволитель – це той хто …
Вчитель – це той хто …
Лікар – це той хто …
Кривдник – це той хто …
Директор – це той хто …


26. Поясни:
Дощ, коли з неба падають краплі води.
Льодохід - коли …
Сніг - …
Землетрус - …
Листопад - …

27. Допиши речення за зразком:
Кажан – це літаючий звір, поїдає шкідливих кома, спить, повисши вниз головою.
Заєць - …

28. Утвори від поданих словосполучень пестливі слова:
Біла хата – біленька хатка, білесенька хатинка.
Темна ніч - …
Ясне сонце - …
Теплий промінь - ….
Дрібний дощ - …
Гарна квітка - …

29.Гра «Дзеркальне речення»
Бабуся окдивш ежяв икчивакур.
Мороз єюлам на інків ирозу.
30.  Відшукай слова
Дається набір букв з якими потрібно скласти як найбільше слів.

Досліджуємо мову

 







 








 
 

Встав букву

  

 
 

 
 

 


  

  
 

Встав пропущене



 
 



Гра "Звуколяндія"









Гра "З'єднай"

 



















Спиши текст












Дидактичні ігри

 

 

 



 

 



 

 

 




 





 
















 
  

 
 


 


  








 


 

 



 
                  

































Вивчаємо вірші


 
 
 
 
 
 

Гра "Прислів'я"





              
 











Перекажи казку



 
 
 



 





 


 




Тексти для читання

























































































































































Немає коментарів:

Дописати коментар